Sunday, June 17, 2012

masak-memasak

hari ini hari ahad..hari minggu..rutin harian adalah basuh baju dan masak..tadi pagi aku pergi pasar pagi Taman Melati..hajat hati nak buat gulai tempoyak ikan patin,sekali ikan patin habis..frust aku..alih-alih aku beli sotong je,,buat sambal...hehehe..pastu aku beli tauhu, tempe,cili padi,cili kering.balik rumah terus bekerja..aku buat 2,3 kerja satu masa..basuh baju,masak,tengok tv..Melodi kan,,mana boleh miss,,hehe..hasilnya??

ini die...sambal sotong, tak expert..asalkan boleh makan..hehe..lepastu goreng tempe dan tauhu...enak dimakan begitu saja!siap lunch aku hari ni..

inilah sambal sotongnyee..sotong ade telur..nyummm!
erm, hari tu aku ada try masak udang masak kari labu..ini masakan Thai..saje try resepi dari buku masakan..macam sedap..rasa boleh tahan...tengok ni..
udang masak kari labu

ini kalau nak try, boleh..

bahan-bahan:

bawang merah -tumbuk
cili padi-tumbuk
belacan-tumbuk
udang
labu
santan
gula,garam

sukatan ikut anda..aku tak ikut buku,main sesedap rasa je..hehe,,jadi aku pun tak boleh nak agak..

cara-cara:
1.tumbuk semua cili,bawang,belacan,lepastu tumis sampai garing dan naik bau.
2.masukkan santan,jangan pekat sangat.
3.kacau dan biarkan sampai mendidih,jangan sampai pecah minyak.
4.masukkan labu dan udang.
5.perasakan dengan gula dan garam.
6. tunggu sampai labu empuk, bolehla angkat,hidang dan makan,,


sape nak cuba boleh,silakan..hehehe..

No comments: