Thursday, October 7, 2010

petua dulu-dulu edisi mak saye

salam..

kebizian melanda..dgn keje2 lab..letih aku...dlm seminggu ni..asyik ulang-alik lab,,tido kul 6 pagi..siang mlm lab je..bilik pn bersepah,,xsempat kemas..huhu..pasal rambut gatal aritu,lepas aku tulis tu,,xpasal2 aku dpt penyakit rmbut gatal tu,,,punyela gatal..tilik punye tilik..upanya uban baru nk tumbuh,,adehh...mesti sbb stress ni.adela 3,4 helai..nk je cabut..tapi mengenangkan xboleh..tahan jela..gatalnya mcm nak g cukur je rambut..bia botak,,boleh x?hahaha...ngok ngek!tp aku pki tdg,bkn org tau pn klo botak ye x?=p

xpela2,ckp psl rambut nie,,aku teringat petua2 yang org dulu2 amalkan tuu..korg sure tau kn..mesti penah baca tang mana2 kn?petua ini la,itu la..dlm majalah2 pn ada..ni aku nk share petua dr mak aku,,yang aku pun xtau..sebab mak aku ni,,mmg jenis xsuka pegi klinik,hospital,,xsuka ubat..katanya bahaya...bhn kimia yg masuk dlm bdn,,padahal ank die hari2 main ngn chemicals..adehh...mak aku suka pakai petua org dulu2..byk gak yg die amalkan..mungkin korg penah dgr..klo penah,xpe..klo belum,mgkin blh try?hehe..reminder:try at ur own risk la ok..hehe

oklah,ada la beberapa,meh aku listkn...
  • utk melebatkan rambut,menghitamkan...bg licin,berkilat..cmtula...
korang kupas kelapa tua,dekat isi die slalunya ada mcm ape eh dlm tu..aku pggil "kumboi" sbb org utara pggil cmtu..yg tu blh mkn,sedap..rasa die manis2 sbb air kelapa meresap dlmnya,lebut mcm span,,bwh kumboi tu,,ada mcm lendir2 kelapa yg putih pekat sket,,amik bnde tu,,sapu ats kepala..biar kejap...smpi kering...then,bilas..klo buat selalu..rmbut jd cntik berkilat...syampu rejoice pn pki minyak kelapa tau..kira sama la tuu..hehe

lagi satu,yg ni mesti tau..daun bunga raya..aku selalu kutip ngn bunga2 sekali..saje..hehe..ramas2 dlm air sikit..tapis air die,,then sapu ats kepala mcm korg pki syampu...biar dlm 5 minit br bilas..rasa segar n sejuk2 sket..hehe..best2!
  • utk menghilangkan batuk
ni mak aku pakai time aku balik kg ritu,perasan mak aku xsehat sgt,,batuk2..pastu selalu perasan die slalu mkn daun ape tah..bila tny,upanya mak aku guna daun sireh dgn bunga cengkih.caranya die letak 2,3 biji bunga tu dlm daun sireh pastu kunyah2 smpi lumat..pastu buang..rasanya mmg kompem xsedap..hoho..nk try?aku tergigit buah pelaga dlm kari pun xtahan rasanya..xnkla..
  • utk kuruskan bdn
haha..yg nie aku penah try..tp sebab malas,jd xpraktikkn sgt..bahan2 nya adalah..cece..mcm nk masakla pulak kannn...buah limau kasturi (yg buat air limau tu),pastu asam boi..asam yg putih ke merah ke..asalkan masam laa..pastu korg buat lubang kt buah limau tu,then masukkn asam tu sikit dlm lubang tu.,then kulum asam tu smpi habis..mmg masam giler laa..haha..mak aku buat smpi tinggal biji asam je..mknanya buah limau tu mkn semua,dgn kulit2 skali yer..buatla selalu..limau kn klo ikut kajian blh kuruskan bdn..tu yg krim mustajab dlm tv tu kn pki limau jugak,,
  • utk demam/sakit tekak
sakit tekak??yang ni guna buah kembang semangkuk...penah dgr?kalau korg slalu g minum air katira tu,dlm tu die ade letak buah ni jugak..sbb die blh sejukkn bdn..yg ni senang je,aku selalu buat.korg pegi beli kt kedai,amik sebiji masukkn dlm air suam dan rendam semalaman,esoknya minum.insyaALLAH..klo minum selalu,okla pastu..
  • utk hilangkan daki@ala2 scrub la jugak..hehehe..
kalau beli kelapa parut utk buat gulai ke ape ke...dah amik santan die tu,hampas jgn buang...amik hampas die jadikan scrub bdn..die blh hilangkan daki2 dekat badan tu...yg ni xpenah buat.tp mak aku buat..hehe..kadang2 mak aku guna daun jambu batu...ramas2 pastu gosok kt badan...

rasanya ada byk lg,tp aku rasa smpi sini dulu aku tulis...nti pnjg lak entry nih,,hehe..mcm membebel lak...conclusionnya,korg ada rasa nk try x?hehehe..mostly aku dah try..except ubat batuk tu...xsanggup thn rasanya..kalo aku rjin,aku tulis lg eh...kne g wat edisi siasat ngn mak aku dulu la br leh tulis petua lain...ok,take care frens!

tenkiu mr google for the awesome pic!

3 comments:

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

huhuhu
takot lak ble baca sai tuk kurus tuh
tp dr salleh ada kata gk
something dlm bnda masam akan perangkap kolesterol
(x baper ingt dh)

Cik Anis said...

yen:hmm,,akk hampir2 nk bt projek psl limau ni utk tesis aritu..betulla tu,,mmg limau mampu kurangkan kolestrol sbb die ade sejenis chemical dlm tu yg react dgn kolestrol tu.,akk pn xingt dh..wuwuwuwu...

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

nper hampir2.. nper x wat trus jek... huhu