Wednesday, December 17, 2014

Dewan bedah

haluuuu....

tajuk cam seram je kan.haha..ngade je nih.sebenarnya aku nak cerita serba-sedikit pasal tempat kerja aku ni iaitu dekat dewan bedah.aku tiap-tiap minggu mesti akan masuk dewan bedah.most of the time kerja aku adalah amik pic setiap prosedur dan findings yang doc dapat semasa operating.sebagai contoh,pesakit ni ada ketulan dekat kaki.jadi doktor akan buat operation untuk buang ketulan tersebut dan hantar sampel ke makmal.dalam medical terms kite sebut excision biopsy. jadi kerja aku adalah amik pic ketulan tu untuk jadi rekod pembedahan.mane tau nanti kot pesakit tu ade ketulan lain lagi.dan untuk tengok keadaan sebelum dan selepas operation.

dah nak dekat 3 tahun aku buat kerja ni.dah lali dengan suasana dewan bedah.dan alhamdulillah aku memang takde mabuk darah.jadi everythings works fine for me.dan automatik jadi tak takut bila tengok darah banyak-banyak,..no hal lah bro. hehe.

meh nak citer prosedur kalau korang kene operate.kot la kan.boleh tambah ilmu ye dak?

biasanya korang akan kena admit ward dulu.sebelum dibedah,doktor bius (anaesthetist) akan check korang,nak tengok keadaan kesihatan dan sejarah penyakit.kalau ada kencing manis,darah tinggi,sakit jantung dll.jadi diorang boleh prepare masa operation berlangsung.lepas dicheck oleh anaesthetist,korang akan diperiksa oleh doktor bedah korang tu.dah okay,boleh proceed untuk operation.

semasa hari pembedahan,korang akan dibius melalui 2 cara sama ada GA (general anaesthesia) atau LA ( local anaesthesia). general bermaksud bius am iaitu bius seluruh badan means korang akan tidur tak sedar ape.kalau local adalah setempat maksudnya di kawasan yang nak dibedah sahaja.korang akan sedar tapi tak rasa sakit. lepas bius,operation akan dijalan kan dan bila tamat,doc bius akan bangunkan korang.jangan takut,doc akan bagi ubat tahan sakit jadi korang takkan rasa sakit buat sementara waktu. sleepy jugak sikit kot. bila dah stabil,korang akan dibawa masuk ke wad balik untuk rehat.once okay semua,bolehla discaj.hehe..

gitulah sikit-sikit keadaan bila nak dibedah.takleh citer semua.hehe..p&c..ini cuma overview jer.mungkin pengalaman setiap orang berbeza. yang penting jangan takut,kuatkan semangat dan doa banyak-banyak supaya proses pembedahan berjalan lancar.beri kerjasama dengan doktor dan kalau ada masalah kesihatan jangan rahsiakan.KENA BAGITAU DOKTOR.apa saja boleh memberi risiko pada diri anda.ingat tau!

okay tu saje kot setakat ni.mintak diri dulu naaa...tata.

No comments: